Actly ade beberape perkare ttg astro yg ramai xfhm or xnk fhm.. Customer is always right, yes. tp kat sini, kt kne tgk jgk dr segi ape yg kt leh iyekan ape cust ckp n defense ourselves.
Ade fact yg nk kne perbetulkan:
1. Astro suke ulang tayang cite same::
I da pnt dgr bnde ni berulang kali dr mulut cust. n juge ade cust yg siap marah ktrg tayang skali aje.. ade yg siap pakse ktrg listkan repeat show kul bpe. Customer kne phm, astro show bkn dityg utk setiap individu itu berlainan, ade yg x smpt tgk, yg slalu tgk tv mmg r dok ckp tygn berulang. yg kje x smpt tgk tv tu? dorg sgt b'syukur ade repeat show..
2. Astro ni mentang2 r die sorg je monopoli, nk pakse org tkr beyond::
Psl monopoli yes x dinafikan mmg hye one n only broadcasting company is astro.. sbb, nk bkk company mcm ni giler mhl cost die fyi.. pasal beyond, customer kne phm, yg skrg ni negare kt maju ke hadapan, da 2011 beb.. decoder lame yg korg pakai tu tym 1996 lg... org da x layan tv biase.. org layan HD TV je now... even trend tv flat skrg ni da skali ngn kelengkapan HD.. xkn r tv bru ade HD, astro nk gne alatan lame.. Plus sistem dorg pon da bru, nk gne wire fiber.. so x bpe nk support decoder lame da.. sbb tu kt have to urge customer to change to byond..
3. Astro ni sume bnde nk kne byr, pggl tech pon kne byr::
ye sbb astro ni die outsource org luar jd technician.. sbb tu kne byr ble hbs warranty.. Tp now, dorg da revise blk bnde ni, utk byond decoder.. ade LIFETIME warranty, mean korg nk pggl technicion ke alat ganti rosak ke, sume astro tanggung KECUALI remote control.. reason x tggung remote control sbb, bg customer yg ade ank kecik suke baling remote, x smpi 2 ari da rosak, bankrupt r astro kje nk ganti remote je stiap ari..hahaha
4. Govt x bg nek harge tp astro nek jgk, y??::
Ok ni mmg x dinafikan agk hangat, smpi aku kne jwb kol dr customer mcm agk giler r.. kne pakse wat OT. 8 jam xbenti b'ckp. Korg, d reason is y nek harge ni sbb:-
a. source tv broadcast luar negare, mcm mov ke sport ke cthnye, nek harge.. korg tau astro by 1 movie utk tyg kat umh korg tu dlm RM 8 per movie.. so sbb tu r, 1 bln utk movie pkg, astro beli dlm 8-10 movie je utk dityg pd bln itu.. so cer korg kire, 10 movie RM8 each movie, dlm rm 80 kan.. tp korg tmbh RM30 je utk tmbh pkg mov tu..
b. Sport lak, ktrg bwk 3D n LIVE, d price is very2 high nk byr utk source for this kind of event.. korg pon leh t'kejot tgk harge die.. percayelah korg byr ni kire murah.. even nk p tgk LIVE kat stadium barcelona ke cthnye, kire dgn tix kapal terbg da brape?
c. Since dlu customer tanggung kos servis, utk astro byond astro da tanggung kos servis sdri.. n bnde ni lg r menaekkn kos astro jgk.. technician n outsource company lg..even kalo korg dpt free hp dr maxis ke celcom ke, byr bln2 mesti mhl tol x? sbb strategi nk cover cost tu mesti ade punye..
d. govt x bg nek harge, tp mengikut akta perlembagaan penetapan harga produk, kenaikan hrge astro tidak menyalahi undang2 at all.. thats y, depa still naekkan harge..govt gk p wat undg2 cmtu..
5. Customer complaint yg nk tukar pkg kne byr, lmbt byr bil kne charge reconnection fee rm 20, cekik drh tol astro::
Cube korg pk, kalo r xde swithchg fee tu, confirm2 stiap 5 min korg dok kol nk tukar pkg, almaklumlah free kan.. pas tgk katun x bes, kol nk tukar variety pkg lak.. nk tkr pkg ni incurred cost kat astro.. n ktrg mati kne jwb pggilan customer nk tkr pkg stiap saat.. hahaha reconnection fee? mmg da jd trend utk servis company kpd cust yg lmbt byr bil, maxis pon ade seyes.. bnde ni to protect our side gk.. Kalo customer nk tau, ade je customer kat luar sne yg xpnh byr bill tp sebok mtk smbg, fax document palsu ckp da byr tp nvr received any pmt.. kalo skali byr x trime, logik la nk ckp system problem.. tp kalo da smpi sethn x pnh trime bil ko, mmg TAK r nk layan kan..
6. Ade gk yg ckp, byr tp bile hujan je services currently not available::
Ni pon feymes gk.. haha 1st of all, ktrg x gune pancaran analog mcm ariel biase, sbb analog ariel x sharpkan gmbr.. so ktrg gune pancaran digital yg sharpkan gmbr.. pd waktu itu, ini adelah teknologi plg hbt, tp kelemahan ttp ade, sbb kt ni human mane r perfect kan.. stiap kali hujan, pancaran digital ni akn terbias dgn air hujan.. so signal pon kureng.. Tp still nk yg the best harge pon d best r.. ktrg da come out dgn product baru IPTV yg mne, korg xkn kne gangguan hujan lg.. ktrg gune fiber optik mcm UNIFI.. tp seyes, for now certain2 area je, sbb mhl weh fiber optik ni.. len r unifi dorg da mmg based internet kan.. n IPTV ni, mhl giler.. mont kiara je yg ade psg dgn bukit damansara.. tmpt org kaye..
n customer suke nk cri point ni utk mrh ktrg. kalo pk logik r kan, hujan bese dlm mase 24 jam tu, plg lame sejam due je.. korg ade lg 22 jam nk tgk tv.. n andai kate musim hjn, hjn je memanjang.. that is nature, kt pon x leh nk predict bile ari ujan memanjang je x benti slame smggu ke kan.. tp sbln x benti ujan tu nmpk sgt bongak (tiru ayt nabil) hehehe korg kol je astro, ckp nk mtk adjust bill sbb scna(service currently not available). tp dgn syarat tu sebaik shj korg dpt scna shari tu, trus report kat ktrg.. lets say after a week still scna, kol ktrg utk adjust bill, nnt ktrg leh tlg adjustkn bill korg start ari 1st korg wat aduan pertame tu..ok??
Tp sbg s'org customer jgk, sumpah aku phm perasaan customer len.. ye r kan, byr bln2, da r kt ni koje, pastu ade waktu free nk tgk astro scna r pulak.. seyes, mmg bgg.. tp tu r, kt pon xleh tau hujan ni tuhan nk bg bile kan.. emm.. kalo x ujan dpt scna, korg nye equipment ade prob mksdnye.. fhm.. tipon astro pon mhl ade customer complaint, mtk astro byrkn bil hp die.. kalo ikut logic, mmg xde company tbe2 nk byrkn bil org kan.. astro ni broadcasting indutry, bukan telephone industry mcm TM.. ktrg nk ade tipon kat ofis pon byr kat TM kot.. pepaham la cust..
We r now trying to bring d best of astro ok rakyat2 sekalian? wat we need is time to be stable for our new system.. hopefully u all can be patient..
![]() |
| Stuju ngn Chempaka Sari, astro boy gk bes!! haha |

No comments :
Post a Comment